lördag 5 januari 2013

Müsli

Linnea bad om receptet på min müsli men jag har inget, tar det som finns hemma och går lite på känn. Men ett par deciliter dinkel flingor brukar jag ha som grund. Ibland har jag fiberberikad havregryn också. Sen tillsätter jag efter lust solrosfrön, pumpakärnor, kokos, nötter (hasselnötter eller pecan är mina favoriter och hacka dem innan ni tillsätter dem), sesamfrön och krossade linfrön. Jag varierar smakerna efter vad jag är sugen på och vad som finns hemma. Sen kör man in den i 200 grader i ca 20 minuter men man måste röra runt ett par gånger och titta till det hela tiden för det bränner lätt. Innan ringlade jag lite honung över också men det har jag slutat med, tar lite honung på yoghurten istället. Äter alltid med turkisk yoghurt och en skivad banan. Tycker att detta är ett riktigt bra sätt att få en proteinrik start på dagen, speciellt för mig som i huvudsak äter vegetariskt.

Müslin står sig i 2-3 veckor innan den börjar lukta damm och blir äcklig. Man kan även ha i gojibär, russin, torkade blåbär eller aprikoser men det tillsätter man när müslin svalnat.

Blev du nått klokare Linnea?

- Fru Svensson filosoferar

1 kommentar: