söndag 29 december 2013

Folk och rövare

Igår började vi dagen med stor brunch hos mina föräldrar. Sen gick vi tillsammans med min bror och kollade på Folk och Rövare i Kamomilla Stad. Lånade hem ljudboken så den har vi lyssnat på varje gång vi satt oss i bilen under ledigheten. Sonen tycker att rövarna påminner lite om spiderman för de är duktiga på att klättra. Så roligt att se saker genom barnens ögon. Höra alla barnen på teatern skrika saker rakt ut. På något ställe hade skådespelarna ändrat repliken från boken och det fick de genast höra. De lät barnen från publiken komma upp på scenen och hjälpa dem släcka en brand.
Sonen kiknade av skratt när de hade vattenkrig när de inte ville tvätta sig. Dottern blev stel som en pinne när rövarna åkte in i fängelse. Jag är glad att vi har möjligheten att ta med våra barn ut och visa dem lite kultur. Tänker att de har ett försprång i livet när de känner till så många olika arenor som möjligt. Kunskap och erfarenheter skapar en trygghet, så tänker jag i alla fall.

Min bror kom med en observation om att det inte var en enda invandrarfamilj där och såg föreställningen. Min observation var att det var mest övre medelklass på plats. Kultur är tyvärr en klassfråga. även om det finns mycket kultur som är gratis eller billig så tror jag att det kommer med ens uppfostran om man utnyttjar kulturutbudet eller inte. Alla borde gå och se lite olika föreställningar med sina barn. Det är verkligen roligt att uppleva genom dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar