lördag 4 augusti 2012

Kalas

Igår var jag och barnen på ett väldigt trevligt kalas. Jag åt både tårta och chokladboll. Pojkarna som fyllde år fick massa fina presenter och nu vet jag vad sonen verkligen önskar sig, en monstertruck. Han var olycklig för att inte han fick leka med den stora bilen och pratade om den hela vägen hem. Jag har oroat mig lite över våra barns födelsedag för jag vill skämma bort mina barn men tycker inte att de behöver hur mycket grejer som helst. Jag har redan rensat ur barnens rum, sålt och kastat mycket. För mig är det viktigt att barnen inte har för mycket leksaker eftersom vi bor nära naturen och jag gärna ser att de är ute mycket och att de använder sig av sin fantasi. Sonen har precis börjat med fantasilekar och det är så underbart att iaktta honom eller få vara med. Missförstå mig rätt, våra barn har mängder av leksaker så jag är inte emot det på något sätt och det är inte som att de har tre kottar var på sitt rum, och jag tycker att man ska skämma bort barn. I alla fall, tillbaka till det jag observerade igår var att den första, eller de första tre leksakerna var mycket nog för en 3åring att ta in. Man behöver inte överösa dem med hur många saker som helst utan istället ha några få riktigt bra saker, eller kanske göra deras dag lite extra speciell. Nu var det stor skillnad igår eftersom hela deras släkt var på plats, vi är så få så i vår familj men det brukar lätt gå över styr. Det där med lagom är inget begrepp som finns i min familj, men igår insåg jag att jag kan bromsa min köphets lite för barnen kommer bli lika glada för tre paket som för femton. Så nu får jag bege mig ut på monstertruck jakt, för en sån gör tydligen 3åriga pojkar helt saliga. Och så får jag försöka övertala resten av släkten att ta det lite lugnt med presenterna, mission impossible?

Barnens höjdpunkt igår var nog fiskdammen. De fiskade upp vars en påse som innehåll mängder av godsaker. Sonen blev så till sig att han bjöd lillasyster på nonstop. Jag märkte det först när hon började dreggla blått, så vi hade en lycklig tös igår. Hon var så trött att hon somnade i vagnen ut till bilen.

1 kommentar:

  1. Ja herregud så mycket paket. Hälften hade varit mer än nog men nu har de så de klarar sig till jul då det är dags igen. ;) man borde önska dem mer saker de behöver, tex kläder inför dagisstarten och så men Kalle tyckte det var för tråkigt när jag försökte med det.

    SvaraRadera