söndag 18 december 2011

Musikhjälpen

Jag älskar Musikhjälpen, det är nog en av de bästa veckorna på året. Det är underbart hur alla människor tittar ut och hjälps åt för en god sak. Själv skänkte jag en slant i min mormors namn, som en julklapp. Årets insamling har gått till alla flickors rätt till skolgång. Min mormor fick nämligen möjlighet att studera vidare när hon var ung och det var väldigt ovanligt att flickor fick det på hennes tid. Den chansen hon fick har sedan påverkat hela vår familj. Så jag vet hur viktigt det är med utbildning och att någon tror på en och ger en möjlighet att utvecklas så som man vill.

Den godhet som strömmar ut ur radion gör gott för min själ. Jag får hopp om framtiden och tänker att det kanske kan gå bra för mina barn i denna världen iaf. En vecka som kretsar kring det goda i människor, hjälpsamhet och omtanke istället för våld, hat och girighet. Uppe i min eufori så köpte jag hemlösas tidning idag. Mannen som sålde den berättade att han blev morfar igår, han var så stolt, det värmde i själen att se. Jag gav honom en extra slant, det var det minsta jag kunde göra. Hur kan någon som har så lite ändå vara så glad? När jag som har så mycket och bara vill ha mer ofta känner mig deppig. Jag har kommit på god väg för att ta itu med mitt materialistiska tänkande men jag har fortfarande en bra bit kvar. Tack alla ni som visat mig denna veckan hur världen ska vara, ni ger mig hopp!

1 kommentar:

  1. Ja tänk så hemskt att man bara vill ha mer och mer... Som du skrev i min blogg ang julklappar till barnen. När släkten frågat vad Nemo och Leon önskat sig har jag inte kommit på nåt! För de behöver inget. Eller jo, Leon behöver en ny bilstol snart så det har vi önskat bidrag till, och Nemo behöver ett par nya pyjamasar. Men det stannar ju inte där direkt.

    SvaraRadera