torsdag 12 april 2012

6 steg för att bli fucking Fabulous!!


Hittade en blogg som heter Rage your way thin och hon hade 5 steg till att bli fucking fabulous. Det inspirerade mig så nu har jag satt ihop min egen lista, eller översatt hennes och lagt till en punkt, jag ska inte ta äran ifrån henne. Att vara fucking fabulous är nämligen något jag strävar efter, jag ska bryta trenden av många års dålig självkänsla. Jag har redan kommit långt i min förändring och de här enkla stegen kommer se till att jag håller mig fucking fabulous!

Steg 1: Var trevlig. Var trevlig till och med mot de som bär sig illa åt. Att vara trevlig inne bär inte att man ska låta någon sätta sig på en. Man ska stå upp för sig själv men man kan göra det på ett respektfullt sätt, man ska vara ärlig men inte elak. Döm inte andra för du har ingen aning om hur deras liv ser ut eller vad de går igenom. Att döma folk och vara elak är långt ifrån att vara fucking falulous.

Steg 2: Gör dig av med dina rädslor. Hur många saker och upplevelser avstår du ifrån på grund av rädsla? Rädd för att någon ska tycka att du är för tjock för att bära den klänningen? Att du är korkad om du ställer den frågan? Att ingen kommer vilja prata med dig på kalaset? Rädd för att säga till någon du älskar att du är orolig för deras beteende? Eller rädd för att säga att du älskar någon?
Jag kan ärligt säga att jag ibland avstår från saker på grund av rädsla och då främst att vara i stora sociala sammanhang, jag vågar inte ta plats för jag är rädd att de kommer tycka att jag är konstig och så vet jag aldrig var jag ska lägga fokus när det är mycket folk. Det slutar alltid med att jag lyssnar på vad ALLA pratar om och blir förvirrad för jag lyssnar på flera konversationer samtidigt och då är det omöjligt att föra en vettig dialog med någon. Detta ska jag öva på.

Steg 3: Freak out. Vi är alla olika och det ska vi vara, våga vara dig själv. Om du har en annorlunda åsikt så säg den, din åsikt kanske kan få någon annan att tänka till eller vidga sina vyer eller göra så att andra också vågar dela med sig av sina åsikter. Homogena grupper är rätt tråkiga, våga stå ut!

Steg 4: Skäm bort dig själv. Hur ska du kunna vara fucking fabulous om du inte anstränger dig och lägger lite tid på dig själv?
Skäm bort dig själv med sådant du själv gillar, lägg en ansiktsmask, locka håret, spara ihop pengar till din drömhandväska, ät middag på finporslinet, drick vin en tisdag, tänd ljus även när du är ensam, köp en bakelse eller bok och njut. Gör det som du mår lite extra bra av.

Steg 5: Klä upp dig. Se till att varje dag klä på dig något som får dig att känna dig fin. Om man går i myskläder en dag kan man ha på sig extra fina underkläder, våga använda dina fina smycken eller min personliga favorit, använd paljetter en tråkig torsdag. Livet blir roligare när man känner sig fin!

Steg 6: Var ärlig mot dig själv. Mitt mål är att gå ner i vikt och då är det viktigt att jag inte försöker lura mig själv. Äter jag hälsosamt? Tränar jag tillräckligt?
Det händer att jag sätter upp mål och efter ett tag inser jag att jag inte gör något för att uppnå det målet, då är det dags att tänka om. Antingen ge det en ny chans eller sluta ha det som mål för tydligen är jag inte redo att göra det som krävs. Det är ingen som säger att det ena är bättre än det andra och man behöver verkligen inte vara vältränad för att vara fucking fabulous!!! Att vara fabulous är en känsla som alla kan känna även om man inte är helt nöjd med den man är. Sätt upp ett mål för din förändring och sträva efter den så kommer du att känna att du är fucking fabulous. Man mår bra av att ta itu med det som man är missnöjd med, att sträva efter att vara den bästa versionen av sig själv. Sen om den versionen är smal eller äter glass varje kväll det spelar ingen roll, bara man själv är nöjd.

Har jag missat något?

1 kommentar: