torsdag 10 november 2011

Att hasa fötterna

När jag va typ 15 år så skulle man ha DrMartins och helst skulle skosnöret sitta väldigt löst, en del gick helt utan men det va inte min grej. När man har skor som sitter så löst är det svårt att gå ordentligt om man ska få med sig skorna. Tillsist blev det liksom coolt att hasa fötterna, eller hälen på skon släpade i när man gick. Minns hur min mamma alltid skulle kommentera det. Hon frågade om jag inte kunde lyfta på fötterna som vettigt folk och påpekade att jag slet onödigt mycket på mina dyra skor (på den tiden var dox väldigt dyra om man jämförde men vanliga skor).

Igår på väg hem från min shoppingtur, efter jag hämtat barnen i Lund så skulle vi ta tåget hem. Det hängde ett gäng coola kids där, typ 14 år. De rökte, spottade och puttade på varandra, så som man gör i den åldern. En av killarna hade löst knutna skor och hasade dem efter sig så som jag gjorde för över 15 år sen. Man såg på honom att han tyckte att han var cool. Där och då insåg jag vad mamma menade när hon klagade på att jag hasade fötterna efter mig. Jag ville så gärna gå fram till killen och ge honom ett förmanings tal om hans hasande fötter, rökning och respekt mot vänner. Fan, jag har blivit min mamma!!

- Fru Svensson filosoferar

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart att inse att man blivit gammal? I min ridgrupp är det en tjej på 15 som är så nosig och ska säga till och påpeka allt. Då vill jag säga att jag red lektion sist innan hon ens var född, men sen inser jag bara hur old jag låter och håller tyst..

    SvaraRadera
  2. Hahaha!! Det är svårt att tänka sig att andra ser en som man själv såg sin mamma eller andra vuxna.

    SvaraRadera