lördag 19 november 2011

Mitt i natten

Klockan tre i natt, när jag vaknade upp efter att ha nattat sonen kom jag på att vi inte har något bröd hemma till frukosten. Tanken på att få upp två barn och klä på dem och ta dem till affären innan frukost fick mig lätt panikslagen. Kom på att jag hade en jäst hemma så jag gjorde bullar som skulle kalljäsa så jag slapp vara vaken halva natten. Så denna morgon började med allt annat än panik. Vi kollade på film medan jag satte på ugnen och fixade nybakat till frukost. Är man en grym morsa eller?
Här kommer receptet. Jag tyckte inte de blev så supergoda, lite för mycket vitt mjöl för min smak så nästa gång ska jag blanda i lite rågmjöl och kanske havre eller nått för att ge dem mer struktur. Men det här med kalljäsning är definitivt min grej!!

KALLJÄSTA FRUKOSTFRALLOR
12 st

50 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk malda blandade brödkryddor
ca 9 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och blanda ut den i det kalla vattnet. Tillsätt olja, salt och kryddor. Blanda ner mjölet och arbeta degen smidig.

Dela degen i 12 bitar och rulla till runda bullar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet med en bakduk över och låt bröden jäsa över natten.

Ställ fram bröden i rumstemperatur medans ugnen blir varm. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 12 minuter i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar